Hej!
Som några kanske vet så jobbar jag på ett dataföretag som håller på en del med foto, programmering och skriver handböcker, så copyrightlagarna sitter väl i mitt huvud...
Tänk på att gränsen är flytande när det gäller dessa lagar, detta är något som en domstol måste avgöra.
Jag har tittat på både texturer och kommit fram till följande
- Texturen är updelad i två "copyright delar", målning och sträckteckning (mall).
- Målningen är den som är lättast att hävda copyright på då den innhåller sk. konstnärligt arbete. Dock finns det en lucka här, det är en avbildningen av värkligheten och ev. kan även företaget som äger den riktiga målningen även hävda att detta är deras ägendom, dock är detta svårt att få igenom i en domstol.
- Sträckteckningen, eller den bild (omålad) som repman använt är väldigt svår att hävda copyright på då den är väldigt symetrisk och skulle ingå under stäckgubbe (och sånna kan bli svårt att hävda copyright på).
- En ny del är introduserad sedan SW's texture, det är den öppna sidan av kontainern. Detta betyder att på den delen kan inte SW på något sätt hävda copyright. Även om den är snodd från den stängda och omgjord är det väldigt svårt att både påvisa och sedan hävda copyright.
- Plaseringen i textur filen är förändrad. Detta innbär att den inte går att hävda copyright på.
Nu måste vi ta en funderare, man kan se detta som en helhet, dvs. en hel textur men sida, fram osv. eller så kan man se till varje del, dvs. en lucka, en sida osv.
Om vi ser det som en helhet är det inget snack, då har repman SJÄLV copyrighten på arbetet. Men om vi tittar på det i delar så blir det lite knivigare, det som är klar är att repman kommer få rätt när det gäller målningen men sträckteckningen, nja, detta är ett gränsfall, det är en sträckteckningen, men det är på gränsen till att vara ett konstverk också... Finner domstol att detta är en sträckteckning sitter SW där med lång nos och en ordentlig domstols nota i handen, finner de att det inte är det sitter repman men lång nos och en ordentlig domstols nota i handen...
Det vi också måste ta med i bilden är att repman har dragit tillbaka modeller och texturer vilket innebär att SW får svårt att hävda att han förlorat inkomst eller på annat sätt blivit skadad av detta.
------------------------------------
Nu till min PERSONLIGA åsikt i frågan.
Snälla SW, måste vi dra igång igen? För mig känns det självklart att du tycker allt du gör är något man måste sätta copyright taggen på allt (synligt och inte snynligt) och framför allt, man måste hävda sin copyright in till sista man. Samma strategi som i tyskland under 2'a v.kriget. Lyckades de? Nej, är svaret!
Om jag skulle skriva vad jag tycker om ditt handlande i denna fråga (och annat jag läst på andra forum och news sidor) så skulle jag bli bannan, av med internet linan och få polisen på mig så därför tänker jag inte göra det.
HP
|