Citat:
quote:
HUr mycket skiljer det sig i 3D-CAD-uppbyggnad, om man bygger för MSTS resp Trainz? Eller kan man utan större svårigheter byggga med målsättning att designen fungerar till båda?
|
Då det gäller lok så måste man på ett rätt tidigt stadium dela upp modellerna för varje spel. MSTS har i princip allt hopbakat till en mesh medans Trainz använder separata objekt som spelet sedan sätter ihop med fästpunkter (bogies, pants).
Sen finns det mer fundamentala skillnader som animationer och dubbelsidiga texturer. MSTS måste ha kvadratiska texturer medan Trainz även kan ha rektangulära. MSTS har bättre stöd för transparanser. osv
Man kan ju alltid köra med det som är gemensamt för resp spel om man vill göra dom så kompatibla som möjligt från början. Dvs att man inte använder sånt som är unikt för varje spel. Men då får man ju sas sämre modeller till bägge spelen.
Mindre komplexa modeller än lok är nog lättare att göra kompatibla om man planerar noga för det från början.
/Mats