Citat:
quote:
Om man leker med tanken: Vi rustar upp vissa sträckor för att klara av hastigheter uppemot 275 Km/h. Vi spänner kontaktledningarna lite. Vi kör med två X2000 lok och tre mellanvagnar. Vi utökar avgångarna med 100% då detta skulle kompensera tre vagnar istället för sex.
Detta skulle väl göra att Sverige blev en av dom största på att köra Snabbtåg. Givetvist finns det mycket mera potential i TGV, Eurostar, ICE m.m. men eftersom TGV endast kör 300 Km/h i trafik och vi säger X2000 i 275 Km/h vore inte det fy skam.
Eller vad tror ni?
|
SJ har lite fler än 40 X2-enheter. För att köra dubbla drivenheter i alla tåg skulle det nog behövas minst 30 nya drivenheter, och jag tror inte att det är realistiskt att börja bygga såpass många.
Dessutom blir det problem med trängseln. Tänk bara på getingmidjan från Sthml C och söderut. Att dubbla antalet X2000 där skulle leda till ännu större påfrestningar, och det finns andra delar i landet som är nästan lika hårt belastade.
Sen skulle det förmodligen bli dyrare att åka tågen också. Ska man köra dubbelt så många tåg behövs det ju också fler lokförare, tågmästare m.m.
Jag tror att vi inom 20-25 år kommer att ha tåg som kör 250-275 kmh, men jag tror inte att det kommer att vara X2, utan nya, modernare tåg.
mvh Daniel