Att ett spel hackar behöver nödvändigtvis inte sitta i grafikkortet.
Du har en massa fler flaskhalsar som kan störa. Bl.a minne -> cpu -> hårddisk.
Om du kör en services på datorn som ligger och tar minne så har du redan den konstanta streamen i datorn. även kallat Load.
MSTS vill ha olika mycket "kraft" på olika datorer för att utföra vissa saker i spelet. Allt beror på kombinationen av hårdvara man kör.
Normalt kör jag en P4 , 2.53ghz. Lite overkill men programvara jag kör är tung. Och vill inte har en arbetsmaskin som hackar o har sig.
Med endast ett Tnt2 32mb grafikkort och 1024 i ram så hackade MSTS. Var 10;e sekund så hoppade de till lite.
Nu säger dom flesta, "för dåligt grafikkort".
Nene, flyttade över grafikkortet till en P3 800mhz, 256 i ram och u2w scsi disk. Inte en enda gång laggade de, inte ett enda hopp.
Maskinen är totalt tweakad. Program som håller koll på internminnet o tömmer det med jämna mellanrum, och framförallt hjälper hårddisken till med att flytta dom stora mängder data som behövs.
Så ni som tror ni kör med för dåliga grafikkort, skippa detonator och allt vad de heter ett tag, testa först lite olika program som håller rent i internminnet, ser till att swapfilen används mer. Och att det inte ligger massa minnesätande services igång i bakgrunden.
En scsi-disk skadar inte heller. Dock kan dom vara lite dyra enbart för att få msts laggfritt. Men du höjer prestandan på hela datorn.
Det underliga med datorindustrin är att hårddiskar fortfarande står kvar på samma utvecklingsstadium dom gjorde för 5-6 år sedan.
Men tittar man t.ex på Processorer så är det nya saker hela tiden.
Själv anser jag inte att man får ut max av processor och minne om man inte har en scsi-disk. men det är jag de =)
Sen skadar ju inte att köra in detonator. MEN det är inte säkert att just den senaste är bäst för ditt grafikkort.
Så sammanfattat är mitt tips:
Döda onödiga services.
Installera program som tömmer minne och optimerar minneshanteringen.
(TweakMax, RamIdle, MemPro)
Öka storleken på swap-filen.
Testa olika "detonator" och se skillnaden. Det senaste kanske inte är bäst för just ditt kort.
Sen att Windows fullständigt suger i minneshantering kan inte hjälpas. Med dessa program kan åtgärda detta lite.
Windows 2000 / Enterprise Server har den absolut bästa minneshanteringen, kör dom själva. Dock krävs det lite pillande o trixande innan spel brukar starta korrekt.
// Håkan
http://msts.tixit.se
Edited by - Decibel on 30 August 2002 03:59:59