Bästa Mazz och Ferengi,det var härliga historier.Kommer ihåg en tidig morgon ca 20 år sedan i södra Polen,persontåg med Ty2(kriegslok).Fick lov att åka på maskin,frågade om jag fick elda vilket beviljades.Kommer in till en station där stinsen möter upp,förstår inte allt vad som sägs, men vi måste vänta på mötande tåg som är försenat.Förare och eldare avtågar mot stationen och lämnar undertecknad kvar på loket.Det är varmt och gott att sitta där i vårmorgonen,rätt var det är blåser säkerhetsventilen av.Då injektorn på dessa lok är av typ Metclaf så är det inte så svårt att få den att ta, och snart slutar blåsandet.Eldare och förare kommer snart mot loket,var det du som satte till injektorn?Det kan man ju inte neka till,både förare och eldare klappar om mej och jag anses vara proffs.Mötes tåget ankommer och vi får avgång,eldar på och kollar röken den är svart och fin,då har vi en bra fyr.Eldaren skrattar och ler,vid nästa stationsuppehåll GÅR ELDAREN OCH SÄTTER SIG I TÅGET.Det är föraren och jag kvar,lyckas hålla tryck och vatten i 6 mil.Repeterar signalerna mellan oss PÅ POLSKA:Volna:Klart in,Odjas:Avgång.Mer kommer.MVH LASSE ELDARE
|