Visa ett inlägg
Gammal 2002-09-02, 23:24   #5
Robban
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 588
Standard

Nu ska vi se, först och främst måste du ha ett ritprogram som klarar av .tga och kan göra en alphachannel.
Det ska även funka att exportera/importera alphan ifrån tgatool2,
vilket jag iofs aldrig provat, då borde det räcka att måla i paint och sen importera alphan igen.



I exemplet ovan så markerar man alla äckelrosa bitar med trollspöt (även kallat MAGIC WAND i de prog. jag provat)
glöm inte se till att ADD TO SELECTION är markerat.
Efter man har en hög med ramar runt allt så kör man SELECT INVERT / INVERT SELECTION (beroende på prog.).
Sen ska man spara markeringarna som ALPHA 1, beroende på prog. så får man antingen skriva det själv, eller så klarar programet det.
Har allt funkat väl så har du nu RGB+Alpha.
Nu är det bara att markera och måla på alphakanalen.
Om texturen är 512*512 el. mindre så kan man måla i olika gråskalor, då kommer du att få tonade rutor beroende på hur mörkt/ljust du målar.
Sen konvererar man enklast med TgaTool2 till ACE(ALPHA).
Om texturen är 1024*1024 så måste målningen på alpakanalen vara kolsvart (255,255,255), och man måste exportera till ACE(-TRANS).
Det funkar iofs att måla gråskalor på 1024 och exportera med tgatool utan problem, men spelet klarar inte av det.

Robban

Robban besöker inte forumet just nu