När du skapat mark, så är det bara och öppna Route Editor. Du ser då vad du säger...en himmel och grönt gräs. Allt är OK, nu är det bara att sätta igång!
I Mode fönstret klickar du på bilden med ett hus och en pil ner mot marken. Klicka sen på More.. i Placement fönstret. Du får nu upp Object selector. Rullningslisten innehåller en massa olika kategorier med olika objekt för rutten. Välj Track sections och du får upp alla spårbitarna. Välj ett spår och tryck på OK.
Du har nu ett vitt plustecken på marken som du kan styra med musen. Ett vänsterklick sätter ut spårbiten där du vill ha den. Vänsterklicka igen i ena enden av den utsatta spårbiten, så får du en ny spårbit efter/före den utsatta. Fortsätt så och byt spårbitar (raka, kurvor, växlar osv) när det behövs.
Klicka på bilden i Mode fönstret med ett hus med pil i sig (första bilden). Du kan nu klicka med musens pil på en spårbit och då blir den markerad (halvt genomskinlig). Trycker du då på Delete på tangentbordet så försvinner spårbiten (bra om man satt ut fel!).
Sen måste du prova dig fram lite själv (ta först backup/kopia av rutten = kopiera ruttmappen). Att skriva om allt som går att göra i Route Editorn tror jag ingen orkar. Mycket finns också redan skrivet i olika trådar, så testa sökfunktionen...
Här får du lite kortkommandon för RE:
Y: Höjer landskapet under den markerade rälsbiten.
T: Vänder rälsbiten (används i ex. svängar och växlar).
V: Gör en bit landskap genomskinligt; används vid tunnlar.
W: Wire mode: används också vid tunnelbygge.
G: Snap to grid on/off.
H: Sätter lutningen till 0
N: Återställer objektet.
F1: Hjälpen (Mkt användbar!!!!).
F2: Välj (Select).
F5: Lägg till object.
F7: Teräng egenskaper.
F8: Måla.
F9: Ändra i terängen.
F10: Menyn.
Ctrl+C: Kopierar
Ctrl+V: Infogar
Lycka till!
__________________
Mvh Pirpen
Senast redigerad av Pierre den 2008-10-17 klockan 20:25.
|