Visa ett inlägg
Gammal 2008-11-20, 09:44   #18
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B
Åfan, men det är ju fjärrblockering längsmed dessa sträckor så hur fungerar det rent praktiskt?
Kommer det ut en tkl och ger körtillstånd eller är det mycket växling här som gör att det blir lättare att få en överblick med ltkl?
Fjärren tar över vid stationsgränserna, och i Hässleholms fall även stationen under natten, tror det är runt 22.50 eller något sådant.

Nej, det kommer inte ut någon tkl och ger körtillstånd. Bara för att stationen är lokalbevakad betyder inte det att tkl måste ge oss ett körtillstånd genom signalstaven alternativt muntligt. När det är så, då står det i ordern. Annars är det precis som vanligt, när man får kör, då kör man, eftersom man får tillstånd av tkl genom att han ställer närmsta signalen i kör.

Vet inte riktigt varför stationerna är lokalbevakade, men i Nässjös fall kan jag tänka mig att det beror på att det är väldigt mycket växling där dygnet runt. Godsvagnar som ska dit, motorvagnar som ska till stall osv. Lägg sen till ett antal anslutande banor varav tre är STRUL-sträckor.

Helsingborg har också väldigt mycket växling, och en stor mängd tåg på det. Hässleholm har väl inte riktigt lika mycket växling numera, men ett antal anslutande banor. Tycker det är ganska smidigt att ha lokala tågex. faktiskt. Alvesta påminner om Hässleholm rent trafikmässigt, har dock lite mer växling som pågår där.
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat