Citat:
Ursprungligen postat av dalchr01
Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.
Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg.
Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen.
/ Dalle
|
Fortsatta funderingar... Jag tror nog inte att det är viktigt att vi sluter upp kring en enda simulator, även om det naturligtvis vore praktiskt... Men, nu finns det ju ett antal simulatorer att välja på och utan någon skugga över det så är ju smaken olika på vad man föredrar för simulator just för stunden.
Vad gäller cad-plattform för att göra modeller, så skulle man iallafal önska sig att man använder sig av en relativt generell plattform, så man inte är låst vid att bara bygga till en simulator. Ofta kan man jobba i par, där var och en är kanske mer van att producera underlag til en viss simulator, men genom samarbetet så kan objekten komma ut till flera simulatorer. Det ligger ju idag nära till hands att se 3D-modeller till KRS och MSTS-2 i ett samband, det är ungefär samma polygon-budget känns det som. Säkert kan även Trainz och MSTS använda sådana modeller också, bara någon har möjligheten att konvertera till resp simulator. Jag tror att hobbyn i stort tjänar på om fler objekt kan komma fler simulator-plattformar tillgodo.
Sen så angående moment 22, som jag till fullo håller med om, så är det nog så att tomtar som mig, som har verktygen att göra modeller får försöka att "bana väg", så att det kommer lite svenskt och därmed bygger intresse. Nu känns det som att modellera till KRS eller MSTS-2 är närbesläktat och då kan man ju tänka sig att skapar man til KRS, så kan man sen kompilera det för MSTS-2 när det är dax. Jag har f.ö skaffat mig FSX nu för att öka förutsättningarna att förstå hur man bygger objekt till FSX/MSTS-2...