Visa ett inlägg
Gammal 2009-01-02, 22:31   #9
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L
Tack

Vi kunde inte ha mer säkerhetsavstånd eftersom våran trädgård är inte så stor. Men på våra pjäser stod det att det var 15m som gällde.

Den tycker jag att det är bättre med tårtor eftersom dessa skräpar inte ner så mycket. Om man skjuter upp en raket så hamnar ju plast och träbitar långt från uppskjutningsplatsen och det blir skräpigt i andras trädgårdar samt på gator, torg osv.

Visst, det finns folk som gör korkade grejer med fyrverkerier. T.ex smäller dom på torg, lägger raketer på marken och firar av, håller smällare i handen när dom smäller osv. Men att folk tar risker, går man fram till en icke fungerande pjäs efter 5 minuter är det korkat, men att vänta i 15-20min (som det står på pjäserna) bör ju vara säkert. Men allt kan ju hända. Men chansen är minimal att den ska tändas på ens efter 10min, det är därför dom sätter 20min väntetid för att det ska vara helt säkert. Skulle smällrisken vara stor t.o.m efter 20min så skulle man behöva vänta i 40min, eller liknande.

Dom har säkert testat det där. Men att inte sälja fyrverkerier, tycker jag skulle vara mycket tråkigt. Det hör ju till nyår.
För min del är det slutavfyrat. Man kan lägga pengarna på något annat (som t.ex. öl eller champagne istället) istället för de pengar man sedan ser gå upp i rök på några minuter. Men man gör ju som man vill, tur att andra fyrar av, räcker med att se det. Från min bostad ser man raketer från alla vädersteck ändå liksom.