Visa ett inlägg
Gammal 2002-09-23, 19:28   #3
Markus
Senior Member

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Markus
Standard

Inga hjuldiametrar här, men lite annat nyttigt om godsvagnar kanske...

http://www2.sjgods.sj.se/godsvagnar/index.html

Eftersom inlägget låg under "Off-Topic" så tar jag mig friheten att berätta en liten historia från min lumpartid. Platsen är skogarna utanför Skövde, och vi övade på bärgning. Till vårt förfogande hade vi bl.a. en gammal utrangerad IKV, som denna kväll sänktes ner i en grop som man använde för övningskörning med bandvagn. Grupp nummer 2 hade vinschat upp IKV:n ur gropen och kört in en stock i banden för att den skulle stå kvar (det lutade svagt neråt, mot gropen). Man åkte till instruktören och talade om att man minsann hade dragit upp IKV:n, så nu kunde han sänka ner den igen så att nästa grupp skulle kunna öva den. Sagt och gjort, han for iväg mot gropen för att skicka ner den igen. Det dröjde inte många minuter förrän han kom tillbaka och frågade var de hade gjort av IKV:n.

-Vi ställde den ju där, blev svaret.
-Ja där är den iallafall inte.

Alla begav sig mot gropen för att leta efter den "försvunna" IKV:n, och när vi fann en avtuggad stock så förstod vi ju naturligtvis var som hade hänt. Fram till gropen och kolla, och jodå; där nere låg den, på taket!

Nästa grupp, som fick den tvivelaktiga äran att dra upp vagnen, var måttligt förtjusta över att behöva tillbringa fem timmar i leran en mörk och blåsig novemberkväll för att få upp en IKV på taket, men efter många om och men lyckades de till sist få upp den...

Markus besöker inte forumet just nu