Visa ett inlägg
Gammal 2009-03-31, 21:49   #616
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 727
Standard

Man kan "bygga" flygplatser, men man behöver speciella program och det är otrolig komplicerat, så det är ingen man bör gräva ned sig i hur man gör. Att ladda hem flygplan eller flygplatser (scenery) är inga problem. www.avsim.com är den största och bästa sidan. Man måste vara medlem (gratis och alla grejjer är gratis att ladda ned). När man installerar sedan så ska man lägga flygplanet i aircraftmappen, effects i effectsmappen och gauges i gaugesmappen osv. Lite krångligt i början, men när man laddat hem en 9 GB så är det ren rutin.

Det finns också köpvaror som t.ex. Captain Sim, eller PMDG. Dessa är gjorda för att vara så lika sina förebilder det är möjligt. Mycket svårare att flyga som nybörjare, men när man har några hundra flygtimmar bakom sig och läser manualen (eller experimenterar sig fram) så klarar man nog dessa plan också.

Det finns vissa "guldkorn" som är gratis också som är mycket lika dom riktiga som t.ex. Project Open Sky . Där kan man hitta kända flygbolag som SAS, British Airways, Ryanair m.fl. och kända flygmaskiner som Boeing 737, 747 eller Airbus 330/340.
Man kan också köpa FSpassenger (gratis demo) då man skapar flygbolag och tjänar pengar till bolaget, köper flygplan, serverar mat och dricka ombord, och får poäng och pengar för hur bra man flyger. Detta är ett program jag tycker att man åt minstånde kan ladda ned demon på för att testa, för det blir så mycket roligare med detta addon.

Jag rekomenderar att man kör med joystick, eller en yoke, men är du utan så är det nästan omöjligt att sätta en Cessna på en bred asfaltbana utan att missa banan totalt och sätta den i gräset på sidan om banan.

Att starta är inga problem i början bönan hade en bra beskrivning på hur det går till, därimot kan det vara knepigare att landa. Man kan förstos köra på autolandning (men det är kanske lättare att förstå hur man gör det för hand?). Man går in stadigt mot banan, så rakt som möjligt, fäll ut klaff steg för steg(knapp F7) ju närmare banan du kommer, glöm inte att ha ut hjulen om dom är infällbara (knapp G).

Sättningsfarten varierar kraftigt från maskin till maskin. Tror att den ligger runt 50-60 knop på en Cessna 172:a. När du flugit över banroten drar du sakta spaken mot magen. Inte för mycket! Stryp gasen och låt planet sakta glida nedåt och försiktigt toucha banan. Se till att farten inte sjunker för mycket, då får du skjuta spaken lite framåt. Landa alltid med huvudhjulen först(Det bakre paret om du har noshjul som på passagerarjet:s eller dom främre om du har sporrhjul.). Tryck på skjutknappen (den knappen man normalt har pekfingret på när man håller om spaken.) för att bromsa. Har man sporre ska man akta sig för att bromsa för mycket, då kan planet tippa över och begrava nosen i asfalten. Har du en passagerarjet(och vissa andra plan) kan man även lägga till spoiler som är en klaff som fälls upp ur vingen (knappen * till höger om Ä). Dessa används inte som klaffar under inflygningen utan fälls upp efter att man touchat marken. Kan också användas för att bromsa vid descent (att man flyger nedåt från cruisehöjden)eftersom dom är tåligare än de vanliga klaffarna.

Man kan också reversera motorerna (F2, håll ned. Att motorerna att riktar jetstrålen framåt eller vrider propellerbladen på turbopropplan för att bromsa.) Reversering får inte användas under 60 knop då det kan förstöra motorerna samt flygplanets omgivning. Taxa sedan i vettig fart till gate eller parkering. stanna planet slå till parkeringsbromsen. (ctrl- . *punkt*) Använd inte parkeringsbromsen när planet rör sig. Stäng av motorerna, genom att slå av magneterna (nyckeln i kabinen, gäller små plan) eller att trycka på cutoff knappen (bakom throttlereglaget i passagerarjets.)
Finns andra sätt också, kolla checklistor om sådanna fines.

För att hamna vid en gate/parkering när man startar så finns det en lista nere i vänstra hörnet i flygplatsväljaren.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat