En fråga som kan få lika många inriktningar på svar som antalet postare i tråden... Och alla är naturligtvis rätt, i slutänden är det ändå vad du själv tycker.
Eftersom du redan har MSTS1, så behövs ju inte rådet att köpa den ändå eftersom den är så billig... Men det går ju inte att sticka under stolen med att MSTS ÄR gammal. Om det sen innebär föråldrad får väl var och en avgöra. Utbudet av rutter och fordon är ju dock gigantiskt, så bara av det skälet så finns ju ingen anledning att förpassa MSTS i runda arkivet. För min egen del, så "vilar sig" MSTS just nu, men den dag som Totte släpper sin Trollhättan 2 finns det nog ingen återvändo, då åker nog MSTS på igen. Och lite abstinens efter JBJ2 finns nog också för egen del, om man får säga så.
På den direkta frågan "vilken tågsimulator", så är det ju Trainz RS2009 eller Rail Simulator som gäller tycker jag. Anledningen är att båda dessa hanterar i väsentligt högre grad polygonstinna och textur-rika scener utan att sucka, givet man har en dator som kan uppgiften istart. Ett exempel, MSTS klarar av att hantera runt 1600 objekt på en yta c:a 2 x 2 km. I Rail Simulator hanteras utan att sucka 32000 objekt på samma yta, utan att fps droppar. Båda dessa simulatorer har också aktiva utvecklare och det finns fortsättning för dom båda. MSTS är där den är, trots MSTS-bin.
Stor nackdel för Rail Simulator är att det ännu inte finns något större utbud av svenska saker. En situation som förhoppningsvis kan förändras så småningom. Det finns ändå pågående projekt, såsom t.ex Malmbanan och en del fordon. I juni släpps även Rail Simulator 2, vad som är nytt är dock inte riktigt tydligt antytt än. Själv bygger jag saker både till Rail Simulator och RS2009, även om det är Rail Simulator jag har egen erfarenhet av. Så, det ska fyllas på, även om det tar tid.
Både till RS2009 och Rail Simulator tas det nu fram modeller i Community Ware-standard, vilket nog höjer kvalitetsribban en del vad gäller modeller.
Så, RS2009 eller Rail Simulator är mitt svar. Men släng inte MSTS.
Senast redigerad av Mazz den 2009-04-07 klockan 09:43.
|