Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Saab 9-3 Aero från de året borde ha 205hk om jag inte minns helt fel. Den nyare generationen som kom efter 03 har 250hk, för Aeron alltså.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoffe Källström
Jo, de året hade de 205 hk, årsmodell 2003 och 2004 hade 210 hk och inför 2005 kom väl den nya motorn har jag för mig, V6 på 250 hk, den har jag under huven på min så både Simon och Mulle kan slänga sig i väggen 
|
9-3 Aero CC (kombikupé) fanns 2000-2002 och hade 2.0 Turbo på 205 hk. Motorstyrsystem T7 (Trionic) bör det ha varit.
9-3 SS Aero fanns tillgänglig 2003-2005 med 2.0 Turbo på 210 Hk och Bosch motorstyrsystem.
I samband med kombilanseringen som MY06 kom 2.8t V6 med lågtrycksturbo på 250 hk.
Samma år degraderades 2.0T 210 hk till ett vanligt motoralternativ som fanns tillgänglig i alla karossvarianter och utrustningsvarianter.
För extrema saab-nördar kan tilläggas att 2.8t V6 såldes i en 230 hk-version på vissa marknader......
Inför MY08 skruvades 2.8t upp till 255 hk......
I samband med introduktion av MY09 blev Aero ett utrustningsalternativ som finns tillgängligt med tre motorer. 2.0t BioPower Aero (200 hk), 1.9 TTiD Aero (180 hk) och 2.8t V6 Aero (260 hk)
Inför MY10 kommer 2.8t V6 att utgå som motoralternativ till 9-3. Den lär dock dyka upp i nya 9-5 och 9-4X.
Lite från jourhavande Saabnörd i Hallsberg.......
PS: i de flesta av polisens bilar sitter inte Aero-motorn 2.3T (260 hk) utan den nedtrimmade varianten av samma maskin, 2.3T 220 hk som fanns till 9-5-programmet 04-06.