Jag kan inte svara på om det fungerar i RW (ännu) men som ni kanske märker så är det inte bara signalerna som styr i Trainz utan även växlarna. Första AI-tåget som kommer från portalen använder spåret till höger och så fort den kommit in på sitt spår så kan spelaren få signal och åka in på andra spåret. Detta är, om jag kommer ihåg rätt, samma sak som i gamla MSTS och detta är på både gott och ont.
- Det goda är att spår som är helt utan signaler kan köras av AI.
- Det mindre bra är att vi som gör/gjorde aktiviteter ibland möter AI-tåg som kommit förbi en signal och sedan stannat före växeln vilket låser hela aktiviteten. Det har hänt mig många gånger under åren.
Notera att i både Trainz och MSTS så krävs det en 'dålig' signalsättning för att få detta fenomen, något som ofta funnits i originalrutterna som inte blivit fullständigt signalsatta men som vi inom svenska 3D-tåg varit riktigt duktiga på att bygga bort genom åren.
Nu när jag fått den nya bärbara datorn att fungera som jag vill (denna klarar Railworks) så skall jag försöka få igång de svenska signalerna och göra ett liknande test som det som visades på youtube. Jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera.
En anledning att jag inte testat förut är att jag har en nästan nyfödd son hemma så jag har ingen tid för datorer och simulatorer när jag är ledig. Dock så finns det mycket 'fritid' när jag är ute på mina jobb då jag jobbar komprimerat.
För er som är inte vet vem jag är så har jag hållt på med tågsimulatorer i många under MSTS-tiden. Jag jobbar också som lokförare på Tågab i Kristinehamn och har en del överliggningar på hotell runt om i Sverige och Norge då jag får tid över att sitta framför datorn. Den gamla datorn klarade inte Railworks men nu har jag i alla fall möjligheten att prova fram olika saker.