2009-07-14, 18:09
|
#5
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pursche
Jag kan inte svara på om det fungerar i RW (ännu) men som ni kanske märker så är det inte bara signalerna som styr i Trainz utan även växlarna...
|
Det ena ger det andra. Så här är det i Trainz. När tågvägen är lagd, d.v.s. växlarna är lagda, ger signalerna rätt besked till driver. Autopiloten, eller om du vill kalla den för AI, följer signalbeskeden och inget annat.
Här är också på sin plats att skilja på AI-förare (AI = artificiell intelligens) och autopilot.
När det gäller Trainz: AI-förare lägger själv sin tågväg (som inte alltid är så intelligent) samt kör efter signalbesked, medan en autopilot bara kör efter signalbesked. Trainz supportrar båda typerna, och båda följer signalbeskeden och hastighetsbestämmelserna.
Citat:
Ursprungligen postat av Pursche
...Första AI-tåget som kommer från portalen använder spåret till höger och så fort den kommit in på sitt spår så kan spelaren få signal och åka in på andra spåret. Detta är, om jag kommer ihåg rätt, samma sak som i gamla MSTS och detta är på både gott och ont.
|
Detta är inte riktigt detsamma som i gamla MSTS, även om det ser så ut, ytligt sett.
EDIT: Du har rätt i att "växlarna styr" i MSTS och RW, men det gäller inte Trainz på samma sätt. Indirekt är det så även i Trainz, men där är det AI eller någon annan form av klarerare som sätter tågvägen, som signalerna avläser och sätter sin respektive aspekt. Sen följer autopiloten (även den den autopilot som är involverad i AI-föraren) signalernas aspekt. Det är därför som autopiloter, AI-förare och en "manuell" förare kan existera samtidigt utan problem i Trainz.
I RW är autopiloten "blind" när det gäller signaler, den kör bara sin egen tågväg när den är ställd, oavsett vad som händer runtomkring.
__________________
svenolov
I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
Senast redigerad av svenolov den 2009-07-14 klockan 22:33.
Anledning: Förtydande förklaring.
|
|
|