Enligt en sida på nätet så ska chunky dra mindre av datans kraft, men själv tror inte att det blir någon egentlig skillnad. Det är samma princip. Bägge rälstyper finns i en korta bitar och monteras ihop i datorn. Däremot vet jag själv inte hur en vanlig rälsmesh ska se ut i 3D-programmet, om den ska vara en skärning med bara vertecies och edges eller en hel bit med polygoner. Antar att det måste bli det sista om det ska fungera med sliprar mm.
Men en vanlig mesh kan du göra i olika längder och bättre kontrollera utseende på. Ska du göra en mesh där sliprarna sticker upp så kan du inte använda chunky t.ex. osv.
Sedan vet jag inte hur det är med shunkey mesh, om dom automatiskt drar ned längden på spårbiten när man gör raka spår för att spara på polygoner.
Kurvor blir inte heller någon skillnad.
Längden kan man ställa in i configen, att dom kommer i olika längder beror på att man vid långa rakstäckor ska kunna använda långa längder vilket gör att man får färre polygoner, mindre för datorn att rendera och på så sätt gör spelet snabbare och i kurvor dra ned på längderna för att kurvorna inte ska bli hackiga som du säger. Har själv aldrig använt mig av detta, utan bygger alltid med minsta möjliga längd.
Du kan som sagt ändra i configen om du tycker att en rälstyp är i
för korta/långa bitar. Men om du gör det så tror jag att texturen kan bli ihoptryckt/utdragen istället.
__________________
-k-
|