Citat:
"Pysarna" -eller utblåsningsventiler som dom egentligen heter- är till för att släppa ut kondenserat vatten ur cylindrarna. Smuts hoppas jag verkligen att du inte har i cylindrarna, det är inte ofta sådant kommer in där!
|
Ja där hade jag nog missat lite...
Citat:
"Pysarna" värmer inte cylindrarna, men när cylindrarna varit oanvända flera timmar så blir dom kalla och den första ånga som kommer in där och rör vid dom kalla ytorna kondenseras och blir vatten. Vatten i allt för stor mängd i cylindrarna är farligt eftersom vatten inte kan tryckas ihop och när det då kommer i press mellan cylinderlock och kolv så kommer antingen kolven att lossna från kolvstången eller cylinderlocket att sprängs. Därför -särskilt på morgonens första tur- burkar man öppna pysarna och släppa ut vatten och ånga, något som brukar ge en häftig effekt när loket försvinner in i ångan.
|
Ett förtydligande av vad jag skrev, kanske lättare att förstå. Källorna som användes är från mina egna upplevelser, och från en snabb genomgång av de elementära undervisningen från en ångloksförare. Jag är nämnligen själv med och skruvar på sådana. Ge mig en bild på en hytt så ska jag förklara så gott jag kan
Här finns 01:an som payware:
Trainz-Progressive-Modules