Visa ett inlägg
Gammal 2009-09-12, 11:54   #657
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Romet12 Visa inlägg
Frågor:

1. Vilken bolag skulle ni rekommendera för mig, där jag kan flyga?
2. Vad har man VATSIM till?
3. Hur använder man det?

Liksom jag tycker att det är jobbigt att börja lära sig att flyga. För jag vet hur man flyger i IRF och ILS. Behövs det mer eller?
Här behöver vi en ny tråd i så fall, och dina frågor passar bättre på fsnordic.net, men jag försöker svara här ändå:

1: Inget i början, lär dig flyga hyfsat själv, lär dig hantera Cessna 172 i trafikvarvet, bygg dig uppåt så att du kan hantera en Boeing 737 på en enklare sträcka, då är det mycket lättare att gå med i ett virtuellt flygbolag, i alla fall om man vill gå med i något seriöst. SVA har t.ex. ett flygprov man måste göra för att komma med.

2: VATSIM (och IVAO, som är ungefär samma sak fast lite annan design och andra klienter) är ett nätverk, där man kopplar upp sig mot internet när man flyger. Det innebär att man kan se andra piloter som också flyger och har kontakt muntligt (eller skriftligt) med verkliga flygtrafikledare, istället för att trycka på tangentbordet och ha den vidriga robotrösten som FS använder. Jag rekomenderar STARKT att koppla upp sig online när man börjar flyga mer seriöst sen.

3: Med VATSIM och IVAO kopplar du upp dig med en klient (VATSIM använder Squawkbox och IVAO använder sin egen IvAp), där man skriver in sitt callsign, sin flygplanstyp, sin färdplan (Det är oftast här det blir problem för många, det är inte alls som att göra en färdplan i FS egna urkassa karta) och en del annan information.

Det finns inga som helst krav på att flyga varken IFR (Instrument Flight Rules, instrumentflygning) eller göra en ILS-inflygning (Instrument Landing System, ett hjälpsystem vid landningen) när man flyger, men då det ju är det som man gör i verkligheten med t.ex. en Boeing 737 så rekomenderas det ju att man lär sig det även i Flight Sim, as real as it gets, you know?

Jag har flugit seriöst online på IVAO och VATSIM sen 2006 och flyger sedan i vintras även för Scandinavian Virtual Airlines, SVA, där jag enbart flyger Boeing 737-6/7/800. Jag tycker att det är riktigt kul och har dessutom lärt mig enormt mycket.
När jag började flyga online i Januari 2006, gick jag i nian och hade ett svagt godkänd i engelska. Redan samma vår hade jag höjt det till ett starkt VG (eller MVG, minns inte riktigt) och genom hela gymnasiet var jag solklart bäst i klassen på engelska, just tack vare min onlineflygning. Detta då så gott som ALL kommunikation online sker på engelska

Kan STARKT rekomendera dig att lära dig flyga hyfsat för att sedan koppla upp dig och börja flyga mer avancerat, det är riktigt riktigt kul. Ha det kul i luften!