Lånat lite här och där och läst på i dokumentationen.
Det ligger en liten gnista på vardera kolskenan som varierar lite i styrka med lite olika frekvens och en större gnista på främre kolskenan som lyser upp starkare med lite ojämna intervall
Tyvärr ger inte MSTS alla önskade möjligheter för en sån här ljuspunkt. Man kan bl.a. ställa in så att det blixtrar bara på natten (TimeOfDay), bara när det snöar (Weather) mm.
Lite andra parametrar hade varit önskvärda, en sån här blixt blir ju starkare när man drar på mer ström så nån "Power/Idle"-känslig parameter vore bra så att den slocknar när man går i noll och stannar. Det är ju ett känt fenomen att om man får en ljusbåge när man står still löper man stor risk att bränna av kontaktledningen. Dessutom hänger blixten kvar i kontaktledningen om man drar ner strömavtagaren med p-knappen, -inte så verklighetstroget precis.
Men jag är riktigt nöjd med resultatet när man kör.
Jag har en ommålning klar av Robbans nya Rc till Rc2 1111 med 70-talsvinghjul, jag har kan lägga med den här finessen i en extra eng-fil och skicka över hela loket till e-buzz om det kan vara intressant.
/Lars B