Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Hej 
Det blir nog snygga spår.
Är det lätt att "måla" marken runt spåren?
För jag menar jämfört med MSTS, där man måste använda Mosaic=väldigt tidskrävande, men kan bli väldigt snyggt om man gör det riktigt, fast många TERRTEX bliiiiir det!
|
Jo, det är väldigt lätt att måla, man målar med pensel helt enkelt. Man har värden som man fyller i för hur bred penseln ska vara. Paletten är ordnad så man kan välja färgpyts utifrån vad man ska måla, t.ex gräs, odlingsfält, stenpartier osv... Så precis som ett fint jobb med Mosaik i MSTS, så kan man snabbt måla marken så som man vill ha den. Man behöver således inga speciella TERRTEX, utan det är bara olika färgpytsar.
Varje färg kan även kopplas ihop med växtlighet och kan jämföras med MSTS forest kanske, fast här blir både marken målad och buskar på plats. Väldigt effektivt för att snabbt få grönsaker på plats.
Jag funderar på om det skulle kunna vara bra att ta fram en färg med lite svensk-typiskt banvalls-ogräs. Min tanke är att ha en marktexturfärg som man målar runt spåret, så man bryter den hårda kant som bildas mellan spår och mark. Nu har ju jag i dessa spår byggt hela banunderbyggnads-profilen och det är möjligtvis överkurs. Fördelen är att det sväljer väldigt stora markvariationer utan att det blir glapp mot mark, men man missar möjligheten till att "alfa" ut texturen mot marken. Men, som sagt då tänkte jag att man målar istället, det går som sagt väldigt fort att måla.