Visa ett inlägg
Gammal 2009-12-31, 10:47   #1
LokKalle
Medlem

Reg.datum: Nov 2002
Smile I Ybo6 verkstan med blender

Hej på er!

Har äntligen lyckats med att få snygga hål i ut och inner väggar i en halv front till Ybo6:an. Så nu är jag på gång.

Har i denna tråd tänkt återkomma med frågor och tips ang. bygget med Ybo6. Kanske kan jag då tillsammans med alla lära mig användandet av verktyg och annat som fodras för att en modell skall kunna komma till på ett så smidigt och ett så billigt sätt som möjligt.
Billigt menar jag då polygonantal och tid. Ni skall bara veta hur många polygoner jag kastat ut i skrotbingen utanför verkstan. Nedsvärtade av svordommar och annat. Tid är det samma som polygoner, kan man säga.

Det finns ju, som de flesta väll kommit på, massor av olika sätt att använda verktygen som finns med i verktygsförådet i både blender, Gmax och i andra modellbehandlare.

Här kommer första frågan ang. verktyget Boolean Tools i blender:

Det finns ju fler än ett verktyg att använda i den lådan. Jag använde, efter en massa olika experiment med alla, verktyget Union.
Innan jag kom på att man skulle ta bort en överliggande dublett som skapas i själva operationen innan själva bortagandet av det objekt som skär upp hålet till fönstret så hann skrothandlarn med stor glädje komma och tömma tre bingar. Tid. tid. tid.

Nåja. Det blev i alla fall fina utskärningar tillslut, tycker jag. Nu är det så att jag på grund av fortsättningen kommit på att detta verktyg "Union", uniont lämnade ett mellanrum mellan inre och yttre vägg i min skapelse.
Nåväl...Bara att sätta igång med att först extruera alla vertex så att en linje skapas mellan inre och yttre vägg så att jag sedan skall kunna tända upp linje för linje för att där efter med skift och F tangenten skapa alla de ytor som skall till för fönsterlisten, så att säga.
I detta fall 20 st. per fönster.

Ni som hållit på med Boolean ett tag och som vet hur de sex verktygen som finns med fungerar, hade nog använt ett annat verktg än Union. Ett som även skapar själva listen mellan väggarna.
Frågan är då vilket av dem lämpar sig bäst för fönster utslag med dubbla väggar?
Intersect, Union, eller Difference. Det finns ytterligare tre boolans att ta till. Add xxxxxx Modifier.

Jaha. Där fick ni lite att fixa med om ni vill och hinner. Ser varmt tacksamt emot tips och förslag kring detta med boolean i blender.

Gott Nytt år på er alla Trainzare.

Hälsningar
LokKalle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Boolean Tools.JPG (89.2 KB, 481 visningar)
Filtyp: jpg bygga faes.JPG (87.7 KB, 481 visningar)