Citat:
Ursprungligen postat av Tony_j
Hej! hade tänkt att måla om lite fordon till militärfordon, men vad använder man för prog? finns inte något prog med i trainz (09)? Finns det några färdiga millitärfordon? vet att det finns tågvagnar men dom gick int på 09.
Sen undrar jag lite om det finns vägkornen till vägarbeten och liknande.
Undrar även varför tågspåren blir så kantiga? (dom jag har laddat ner från downloads). Ser så konstigt ut.
Söker också efter ett vatten torn.
Har kommit en bit på väg. och tycker ni är grymma ni som har tillverkat och lagt ner tid på så många saker att ladda ner!
Här nedanför har ni en bild från en vy ur de jag har byggt. men det
är bara en liten del.
Mvh Tony
|
För att måla om objekt använder man valfritt program som kan editera TGA filer. Själv använder jag gimp som är gratis och går att hämta ned från
www.gimp.org. Andra använder paintshop pro eller Photoshop beroende på vad de har tillgång till och trivs med. Den eller de TGA filer som medföljer modellen, texturerna viks som ett klippark kring 3d modellen.
Jag tycker det är jätteroligt om fler börjar arbeta med att bygga och måla modeller, på det sättet får vi alla mycket mera att välja och vraka bland.
Vad gäller svenska militärfordon så har jag bara sett de personbilar som Bengan har laddat upp idag och TGB11 och BV206 som du kan hitta om du gräver lite i forumet.
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med kantiga spår, men om det är att växlarna ser konstiga ut så beror det nog mycket på att de är alldeles för korta och tvära, annars misstänker jag att du får ta ett kort på närmare håll och beskriva problemet så kommer du säkert att kunna får mera hjälp här.
Snyggt jobbat med landskapet, ett tipps på vägen är att världen inte är så platt som man tror och även små höjdskillnader gör mycket för trovärdigheten.