Ämne: Målning m.m.
Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-01, 19:17   #10
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tony_j Visa inlägg
Gör några ändringar i TGA filen som syns ordentligt, typ ett rött kryss eller något. Se till att ha kvar orginalet bara.

Ta bort texture filen.

Skapa en textfil, med tillexemel wordpad och spara den som hs.texture.txt dvs samma namn som texturen, det hamnet är hårdkodat i .im filen och trainz klagar om det blir fel. Den filen sparar du i den katalog som tillhör "edit with explorer"

Filen skall innehålla följande om TGA filen heter hs.tga

Primary=hs.tga
Tile=st

Hoppas att det blev klarare nu.
Tror jag förstår det mesta nu.

Men när man ska ha transparens så får man göra två olika lager i photoshop då? Så att typ fönster blir genomskinliga om man så önskar? (alpha)

Saken är den att jag testadet att göra om den med ett kryss, men då blev terangbil 21 osynlig (fast det gick att lägga ut den på marken) Kan det bero på att:
Jag inte har döpt tga filen till terangbil 21.tga utan den heter hs.tga. (har bytt namn i config)

Förlåt om jag är lite besvärlig// Tony[/quote]

Photoshop är inte min starka sida, men slutresultatet skall vara ett hål igenom bilden så att säga. Observera att du i nyare versioner inte kan använda "gråskalor" i alpha lagret utan bara svart och vitt.

Mitt tips är att först få det att fungera utan genomskinliga ytor och sedan lösa dem efteråt när allt annat fungerar.

Om det är problem med texturen så brukar det resultera i att objektet blir vitt snarare än osynligt. Hur vet du att den är osynlig men går att placera? Om trainz tycker att den är trasig så brukar den finnas med i listan men inte gå att placera.

Nu har jag bara trainz 2010 installerat och den är nog bättre på att klaga än tidigare versioner, men där får jag ett rött utropstecken om texture.txt filen sakans. Samma sak om tga filen som den refererar till inte finns.

Om du inte får ordning på den så kan du ta och maila filerna till mig så kan det nog vara lättare att se exakt vad som inte fungerar, jag skickar ett PM till dig med min mailaddress.

Som sagt, jättekul ifall vi blir fler som kommer igång och bygger och målar.

Ps. Kan ju nämna att det i trainz världen anses vara god kutym att fråga den som har byggt den ursprungliga modellen innan man sprider sina ommålningar, samt tala om vems modell det är man har målat om.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat