Hur mycket jobb det är att konvertera en modell beror på utgångsmaterialet.
RS/RW är mer likt MSTS än Trainz så det är mer jobb att konvertera en Trainz modell.
Det sagt så var det rätt så enkelt att konvertera manövervagnen efter att modellen för motorvagnen var gjord så det beror mycket på erfarenhet också.
Naturligtvis är det mycket enklare att konvertera än att bygga från grunden då själva modellen redan är gjord men det är fortfarande en hel del jobb.
Kämpar nu med motorvagnens blueprints som är den bit som främst hindrar att det kommer fler RS/RW modeller.
Systemet med blueprints är väldigt ambitiöst för att få verklighetstrogna modeller men samtidigt väldigt komplicerat och svårt att få rätt.
Man vet inte vilka delar som verkligen har någon betydelse och hur olika delar samverkar.
Motorvagnen Xoa7 är inne i RS och kontrollerna för broms, fram/back och gaspådrag fungerar men motorvagnen är totalt kraftlös.
Hastigheten ligger i storleksordningen 0,01 km/h trots fullt gaspådrag så något är inte riktigt rätt.
Den enkla vägen är att kopiera befintlig blueprint rakt av såsom är gjort för Rc-loket men jag har högre ambitioner än så.
Dessutom var det i detta fall också nödvändigt att göra lite modelleringsarbete som också tar tid.
Dels har jag gjort lite justeringar på LAN:s väldigt fina modell men dessutom var det nödvändigt att göra helt nya strömavtagare.
På grund av motorproblemen så har de initiala testerna fått göras med ett Rc-lok som dragare men det ska nog gå att få liv i motorvagnen också.
Vagnarna fungerar som de ska då de släpas efter ett lok så vi kommer närmare.
Är lite som renoveringen av ett gammalt tåg i skala 1:1

.
/æ