Freight animation ger möjligheten att dela upp ett lok i två separata modeller, var och en av dessa kan LODas i vanlig ordning.
Det gör att istället för en jättekomplex modell med kanske 30000 polygoner så gör man istället två modeller med ca.
15000 polygoner styck och sätter ihop dom till det färdiga loket i MSTS via eng-filens freight animation.
Hade faktiskt glömt bort detta sätt när jag innan jul tittade på att porta en annan komplex modell från RS/RW till MSTS.
Tror jag ska ta en andra titt på den modellen om det går att göra något.
Freight animation kan dock bara användas en gång så det går inte dela upp på mer än två modeller.
Dessutom måste alla hjul, boggier, strömavtagare med mera sitta på huvudmodellen så det är delar av kroppen som kan brytas ut till en egen modell.
Det gör inte loket mindre polygonstint men hjälper MSTS genom att simulatorn får hantera det som två modeller.
Vad den andra modellen var för något? Dess namn påminner om en åsna som A.A. Milne skrev om.
ps fick ordning på strömavtagaren och fart på motorn igen fast helt rätt är det inte ännu. Lamporna fungerar numera som de ska i alla fall.
/æ