Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-13, 00:36   #7
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Arrow Betatest startar idag

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag vet inte varför vi håller på att anpassa våra alster till TS2004 och TRS2006, det skapar bara en massa problem. Den standard som nu gäller är väl så vitt jag förstår TS2009/2010?
Kostnaden är ringa att uppdatera och vi får en enhetlig bas att bygga på. Nästan alla "gamla" modeller fungerar (med små justeringar) om man inte kör i "native" mode.
Jag höll envetet fast vid 2004 alldeles för länge och är nu glad att jag gått över till 2010.
Ja, problem blir det, och dessutom så kommer själva installationen (och config.txt) att bli helt annorlunda i TS2009/10. Skripten är i och för sig bakåtkompatibla, men det hjälper inte i det här fallet.

Signalskripten (signalsystemet) finns installerade på endast ETT ställe i 09/10, till skillnad mot 04/06 som måste ha "include" filerna bifogade till varje enskild signal. Det innebär, att om jag behöver modifiera grundskripten så behövs det endast EN uppdatering av SignalLibrary, så blir alla installerade signaler som använder skripten uppdaterade. I 04/06 måste alla enskilda signaler uppdateras var för sig, och det blir svårt att hantera då det kommer att vara flera leverantörer av signaler.

Idag startar betatesten av signalsystemet, och den blir endast för TS2009/10. Jag stänger inte ute 04/06, för det. Det går att använda skripten, om modellen också är kompatibel med 04/06. Men det kräver, som sagt, en helt annorlunda installation. Detta får modellbyggaren (upphovsmannen) själv avgöra, om han/hon vill göra signaler för 04/06. Jag ställer upp med all information till modellbyggaren i sådana fall.

Det är alltså modellbyggaren själv som avgör, inte jag, om det ska finnas en version för 04/06. Modellbyggaren ansvarar då också själv för eventuella uppdateringar av skript. Om jag får frågor från enskilda användare, om jag vill göra en signal så att den fungerar till 04/06, så kommer jag att hänvisa till modellbyggaren.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-01-13 klockan 06:01.
svenolov besöker inte forumet just nu