Del 3 Florens - Rom
Ja, då har jag kört vidare till Rom efter 30 minuters uppehåll i Florens. Detta var den enda del av streckan där jag körde på höghastighetsbana. Här måste tåget verkligen konkurera ut flyget, med tanke på den korta restiden! Denna bana var världens första höghastighetsbana när den invigdes 1977, och den enda i Italien som är elektrifierad med 3 kv spänning. Därför kan den också trafikeras av vanliga tåg. Med dagens standard är banan relativt kurvig för att vara en höghastighetsbana, och därför används tåg med korglutning. Höghastighetstågen mellan Florens och Rom kör utan undantag non-stop.
Tåg: ETR450
Pendolino tiovagnarståg med korglutning.
Kort om tåget: ETR450 är det första Italienska tåget med korglutning, och började utvecklas av Fiat på 1970-talet, för den nya höghastighetsbanan Rom - Florens, men började inte serietillverkas fören 1987-92. Tåget designades med sin flygplansnos enbart för utseendet. STH är 250 eller 200 km/h om korglutningen är avstängd eller trasig. Max lutning är 8 grader.
Tågtyp: Eurostar Italia AV.
Tågnummer: 9405
FRECCIARGENTO.
Restid: 1 timme och 33 minuter.
Avgångstid: 10.40.
Ankomsttid: 12.13.
Sträckans högsta hastighet: 250 km/h.
Och så bilderna, kommentera gärna!
Bild 1: Tåget står redo i Florens.
Bild 2: Vy från hytten ut från stationen.
Bild 3: Jag tittar in i förstaklassvagnen.
Bild 4: Vi rullar ut från stationen.
Bild 5: Detta är en av de många tunnlarna på streckan...
Bild 6: ... och det här är en av tre djupa bergsskärningar. Linjen är verkligen platt, trotts det bergiga landskapet!
Bild 7: Vi åker förbi Roma Tiburtiana, Roms stora station för passerande tåg.
Bild 8: Vi är framme på Roma Termini, tåget står på spår 12.
Nästa del blir Rom - Neapel, och som jag har sagt, kommentera gärna!