Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-07, 14:29   #2818
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Om vi säger såhär:
30-talsvagnarna:
fram till 1956 Sj "metkrok" och siffra enligt Bengans 3 sista bilder.
(1956 försvann 3-klass, eller 3klass blev andra klass, 2klass blev förstaklass och 1klass[fanns bara på sovvagnar] kom att kallas singel)
Efter det har jag ingen koll, men de flesta vagnar såg nog lika dana ut.
Om du gör 30-talsvagnar så ska de ju se ut som de gjorde på 30-talet tycker ju jag, även om man också kan släppa texturer som dem såg ut senare med t.ex. den märkning du har nu.

Sedan vid 1970 fick vagnarna nog annorlunda märkning, vissa enligt fyrkanten med SJ, andra med ringen med SJ som du gjort.
1970 gjorde man nämligen om litterasystemet och tog bort 0 (nollan) som talade om att det var en boggievagn. Antagligen fick vagnarna i den vevan den gula linjen. Efter 1970 så är litterasystemet ett enda stort tilltrasslat garnnystan då massor av liknande vagnar fått samma littera (samlingslittera) även om de ser annorlunda ut och samma litteror har använts flera gånger för vagnar av olika modell, så det gäller att veta vilken vagntyp man pratar om. t.ex. AB7 finns i 3 varianter. 30-talsmodell, 40-talsmodell och idag i 80-talsmodell.

Bättre var det förr säger jag då Co8a var Co8a vilket innebar 3:e klass, boggievagn, vestibul och trästomme.