Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-13, 21:41   #7
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Nu skall vi se ifall jag får med alla stegen, men det är ganska enkelt. Jag beskriver en enaxlig bogie nedan, bara att repetera de steg som rör axeln om du har flera.

0. Se till att du har en boggie som ser ut och är texturerad som du vill.
1. Se till att boggien är centrerad och att hjulen vilar på nollplanet, detta stämmer inte med aurans definition men verkar vad jag förstår vara praxis.
2. Se till att boggie ramen och respektive axel är separata objekt. Annars marker och "Key p" för att separera delarna.
3. Skapa en Latice b.r.main placerad i origo.
4. Skapa en Latice för axeln. Centrerad på axeln. Döp den till b.r.Wheel1
4a. Markera Axeln
4b. "Key S" "Cursor -> Selection"
4c. Markera Latice
4d. Klicka Center under Mesh
5. Sätt b.r.Wheel1 som parent för axeln (Markera axeln, SHIFT Markera Latice SHIFT-P)
6. Gör br.main till parent för b.r.wheel1 enligt ovan.
7. Sätt br.main till parent för alla statiska objekt i bogien.
7. Sätt längden på animationen till 30 frames (Rutan END i timeline)
8. Markera frame 0 i timeline och klicka på nyckeln med bakgrund välj Rot. Du har nu sparat den första keyframen.
9. Rotera Latticen, inte hjulet i bogien 180 Grader.
10. Markera frame 15 och klicka på nyckeln med bakgrund välj Rot. Du har nu sparat den andra keyframen.
11. Rotera Latticen, inte hjulet i bogien 180 Grader.
12. Markera frame 30 och klicka på nyckeln med bakgrund välj Rot. Du har nu sparat den sista keyframen.
13. Se till att få upp ett "IPO curve editor" fönster. Tryck t och välj linear.
14. Tryck på Play och kontrollera att allt ser bra ut.
15. Markera frame 0.
16. Exportera som vanligt men kom i håg att klicka in "Animation data" knappen.
17. Kopiera in filerna och fixa config. animationsfilen skall byta namn till anim.kin

Hoppas att jag inte har missat allt för mycket och att beskrivningen skall vara till nytta. Jag bifogar snart en blender fil till en fungerande boggie till den här kommentaren som du kan disikera. Det är boggien från Vargö loket.
Bifogade filer
Filtyp: zip vargon3-bogy.zip (49.1 KB, 42 visningar)

Senast redigerad av bear den 2010-02-13 klockan 21:44.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat