Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-14, 15:34   #8
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Valet är självklart ditt, då det är du som ska gilla den tågsimulator du köper. Bästa är att köpa flera, då alla har nått som är bra! Jag har Trainz, TRS2004, Microsoft Train Simulator (MSTS), Railsimulator (KRS eller RS) och Railworks (RW)...

Nu kommer min uppfattning om dessa:

MSTS köpte jag först och den gillar jag verkligen (än idag!). OK en hel del buggar när det släpptes, men mycket har rättats till. Finns otroligt mycket att ladda ner och när man väl lärt sig editorerna, så är det inga problem att bygga rutter och göra aktiviteter!

Sen köpte jag Trainz och gilla den inte alls. Grafiken påminde om tecknad film och det mesta att ladda ner, fick man ladda ner från Download Station (DLS). En sida som ofta krånglade (var nere) och strulade. Och för att göra aktiviteter till Trainz (heter scenarios), så var man tvungen att vara "data-geni" nästan. Enda som var positivt med Trainz var att det var lätt att bygga rutter. Men det hjälpte inte, så Trainz hamna ganska fort i garderoben och jag fortsatte med MSTS...

Sen köpte jag, trots min besvikelse över Trainz, TRS2004 och svenska tåg skivorna. Hoppades att nedladdningar skulle funka bättre och grafiken fått ett uppsving, men dessvärre blev man besviken igen och denna hamna också i garderoben!

Sen blev det Railsimulator, som jag hade hoppats på ordentligt. Men detta blev ytteliggare en besvikelse. Känndes som ett ofärdigt spel med en massa buggar, som man fick betala fullpris för. Visst var det mycket buggar i MSTS när det kom också, men med samma som utvecklat dom båda, så trodde man att dom lärt sig nått!? Denna hamna också i garderoben fort...

Sen blev det Railworks. Läste mycket om den innan jag köpte den, så det inte skulle bli en ny besvikelse. Och nu hitta jag rätt, RW är kanonbra! Bra grafik, bra körkänsla, tågen kan luta, lätt att få in DEM data, lätt att bygga rutter m.m.

Så summa sumarum så tycker jag att RW är den tågsimulator man ska lägga pengarna på i första hand. Den är bäst överlag!

Sen är det en grej med Trainz/TRS jag också stört mej på och det är bakåt kompabilitet. Dom släpper version efter version (TRS2010 senast) och oftast fungerar inte saker från förra version i den nyare. Det betyder att vill du kunna köra allt du laddat ner till tidigare versioner, så får du ha flera Trainz/TRS installerat på datorn...dumt!

Men smaken är som baken och jag vet ju inte vad du gillar. MSTS kan du få tag i billigt nu, då den är så gammal. 79:- har jag hittat den för. Och TRS2004 eller TRS2006 finns också billigt. Railworks fanns nyligen på Gamestop för 249:- Så varför inte köpa allihopa!?

Senast redigerad av Pierre den 2010-02-14 klockan 15:36.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat