Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-25, 20:55   #3
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

1. Dock är L3 cachen på Phenom II större än Athlons. 6/4 mot 2. Om jag kommer ihåg rätt, och läshastighet är allt, Cachen fungerar som ett ruggigt snabbt minne från minnet (krångligt det lät?) för att få saker snabbare gjort, större är (inte alltid) bättre då den kan samla upp info åt kärnorna för att direkt läsa från cachen.

2. Om operativsystemet jobbar mot flera kärnor.

3. Stämmer att de är låsta från start då de inte gått igenom stabilitets tester fullt ut på alla kärnor därför låstes de. Om det är den exakta orsaken vet jag inte men hur som helst, låsta är dom. Upplåsning går att göra, inte bara på den processorn du länkade där utan:

Phenom II x2 550, 545
Phenom II x3 720, 710, 700e, 705e

Anledningen till att man vill ha två eller flera processorer placerade på
samma chip är att man kan låta kärnorna dela på samma cache-minne. Att ha en hög hastighet mellan kärnan/kärnorna och cachen är en av de bästa sätten att få en CPU att prestera bättre. Så cachen ändras inte om du låser upp fler kärnor.

4. CL7 cycles @ 1066 megacycles/s = 7/1066= .0066 *10^-6s eller 6.6 nanosekunder
CL9 cycles @ 1333 megacycles/s = 9/1333= .00675 *10^-6s eller 6.75 nanosekunder
Om du inte överklockar så kommer du aldrig märka skillnad från CL7 mot CL9 minnen.

Reservation för fel, och att jag inte är helt hemma på AMDs processorer. Vet inte om jag var till nån hjälp.