Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
En nyfiken fråga bara.
Till er, som har både Trainz och Railworks.
Är det samma texturer, som används till dom båda simulatorerna eller skiljer dom sig, mellan Trainz och KRS.
|
Jag har ju varit inblandad i en del konverteringar av modeller på senare tid så jag kanske kan svara även om jag inte har Railworks.
Det korta svaret är Ja.
Texturen består ju egentligen av två saker.
1. UV-mappningen som talar om vilken del av 3-modellen som motsvarar vilken del av den 2 dimentionella bilden. UV-mappningen följer normalt med 3d modellen när man konverterar.
2. Efterssom UV-mappningen är samma så kommer också Bilden eller texturen att se lika dan ut. Det som kan skilja är vilket bildformat simulatorn vill ha. Tillexempel MSTS använder normalt ett eget format. Det är dock möjligt att konvertera mellan dessa format så det är i praktiken inget problem.
När jag har konverterat Anders modeller så använder jag hans texturer och UV-mappning rakt av. En sak som dock kan skilja är hur genomskinlighet hanteras, tillexempel om simulatorn har stöd för halvgenomskinliga ytor. Trainz saknar numera vettigt stöd för sådana.