Citat:
Ursprungligen postat av Leif
....
Jag har sett när ett tåg "snor" en växel från ett annat tåg som fått grönt ljus. Nu var detta på en sträcka där signalen som visade grönt satt ca 1km före den aktuella växeln. Tåget som "snodde" växeln hade sin signal strax före växeln. Trodde i min enfald att ett grönt ljus var det samma som att växlarna framöver vart låsta. Men så var det inte i det här fallet. Vart går gränsen för när AI låsen växel. En km är kanske för långt ifrån?
Mvh
Leif
|
Här pekar du på några viktiga detaljer, som bör förklaras lite mer.
När en signal visar kör, betyder det inte automatiskt att växlarna är låsta. Det betyder att tågvägen är fri från hinder till nästa signal. När ett objekt (oftast ett tåg, men det kan vara andra objekt också, t.ex. en industri) har låst en växel kan inget annat objekt sno den. Samma objekt som har låst den måste också låsa upp den så att andra kan få tillgång till den.
Det finns en gräns för hur långt en AI-förare kan se (jag kommer inte ihåg just nu hur långt) och det gör det hela mer besvärligt. Men som sagt, om du signalerar rätt så uppstår inte det problemet.
Det bör alltid finnas en skyddande signal före en växelväg (undantaget är om man använder äldre typ av svensk signalering). För en tågväg/blocksträcka är det ett måste.