Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-07, 10:16   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av koolo Visa inlägg
...
-Svenolov.. -Du kanske är en hejare på triggers också.. -Har svårt ibland för att fatta alla dessa konstiga engelska fraser och formuleringar... Bättre om Auran hade haft så kallade "if"-satser i sina script, eller då i fönsteruppläggen när man editerar, och man kan välja hur man vill gå till väga i t.ex vid en stor järnvägsknut. Jag hade nog kanske fattat bättre då...
-Då ställer man bara sig i frågande-form när man editerar rutterna.. och då blir det genast lättare att få AI att fungera bättre!
-Eller finns det några mer manualer på svenska om just detta. -Har du några tips Svenolov?? ....
Den stora skillnaden mellen Trackmark och Trigger är som följer.

1. Trigger. Används ofta på industrier för att avkänna tåg. En trigger är inte riktningskänslig och har en radie (cirkel) som känner av fordon. Detta område kan inkludera flera spår om radien är stor.

2. Trackmark. En trackmark är riktningskänslig och kan känna av vilket håll ett tåg kommer ifrån. När en trackmark används i ett skript utnyttjas ofta den funktionen (den kan vara "osynlig" från det ena hållet). En trackmark känner bara av det spår där den är placerad på, och den kan bara "se" framåt eller bakåt utmed spåret.

If satser finns i Aurans GS (game script). Det är ett komplett språk mycket likt programspråket C. Som jag nämt tidigare kommer det nya komponenter med de svenska signalerna, som gör det möjligt att få fason på trafiken.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat