Visa ett inlägg
Gammal 2010-05-16, 12:18   #3175
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Tack för instruktionen. Det sista låter lite jobbigt, men jag skall försöka.
...och nu har jag försökt. Men jag får liksom inte till den skärpan som jag tycker mig se hos dig.
Det blir lite för "pixlikt" för mig. Provat clona både en bmp textur och en jpg textur. Det blir ändå för grovt, trots att "rattarna" är nere i minsta läge. Försökte ta en högupplöst bild och istället för 72 pix lät jag det vara till 300 pixlar. Storleken blev ändå densamma 128x128 och 48k.
Jag skulle önska jag kunde nå det där som är på själva rälsen.
Hälsningar
Ber att få rätta mej själv.
Blev lite fel när jag skrev att storleken på filen måste vara densamma som orginalet.
Detta gäller däremot: Om man har ex.vis en tga-fil org., så får inte filstorleken vara mindre än orginalets, om bildstorlekarna är domsamma.

Däremot får dom vara större (gäller äv. jpg & bmp), både bilderna och filstorlekarna.
Ju större bild, desto skarpare textur i spelet.
Jag brukar spara mina texturer i 512X512 eller 1024X1024 för att få den rätta "skärpan" på alla detaljer.
Tar mer kraft av datorn såklart, men har man inget fornminne till dator, så är det inga problem.

EDIT: Glömde en sak.
Du kan även byta ut formaten på texturerna om du vill, se bara till att ändra i "textur.text" från t.ex XXXX.bmp till XXX.tga.
Observera att tga-filerna måste vara minst 24bit.

Senast redigerad av ekankal den 2010-05-16 klockan 12:25.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat