Citat:
Ursprungligen postat av _gege
Det kan aldrig bli för mycket kamera i min mening. Ibland anses det lite fult här inne och på många andra ställen när folk köper dyra grejor. Vill man ha en proffskamera och har pengarna så köp! De är inte svårare att ta bilder med än nåt annat, däremot saknar de en del autolägen men vilken fotograf med något som helst intresse använder sig av det?
Jag tror definitivt att du kan utvecklas med en D300s, dock tror jag inte att du kommer märka skillnad på varje bild. I lågljussituationer och snabba förlopp exempelvis blir det nog fler bra bilder, men på iso 100 och en bit upp presterar i stort sett alla moderna kameror lika. Kör på tycker jag om det känns rätt, det är betydligt roligare att fotografera om man trivs med sin kamera. Om det beror på det den presterar eller bara känslan är sekundärt. Det ska vara roligt helt enkelt.
|
Men som jag förstår det så kan man ha rätt hög iso (upp till 500-600) utan att bruset märks? I D60 blir bilderna brusiga (inte jätte, men synligt) på ISO 400, på 800 och 1600 är det väldigt brusigt..
Sen finns det väl fler ISO-steg på d300? alltså att man kan välja alla iso-tal? eller är det som d60 att det är bara 100, 200, 400, 800 och 1600 som går?
Sen verkar det coolt med liveview och AF där man kan se exakt hur bilden ska bli och hur skärpan ligger? för det är väl det som är meningen? att man ser direkt om bilden är dåligt expoerad osv?