Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L
Men som jag förstår det så kan man ha rätt hög iso (upp till 500-600) utan att bruset märks? I D60 blir bilderna brusiga (inte jätte, men synligt) på ISO 400, på 800 och 1600 är det väldigt brusigt..
Sen finns det väl fler ISO-steg på d300? alltså att man kan välja alla iso-tal? eller är det som d60 att det är bara 100, 200, 400, 800 och 1600 som går?
Sen verkar det coolt med liveview och AF där man kan se exakt hur bilden ska bli och hur skärpan ligger? för det är väl det som är meningen? att man ser direkt om bilden är dåligt expoerad osv?
|
Det var det jag menade med att bilderna blir bättre i lågljussituationer.

Går säkert att använda 1600 utan några större problem. Förmodligen har D300s det som i min kamera kallas ISO-pressning, dvs man kan välja iso 100, 125 osv osv. Dock har jag läst nånstans att dessa lägen kan ge mer brus, då exempelvis iso 320 bara är en "underexponerad" version av iso 400.
För min högst personliga del är LiveView onödigt då jag aldrig använder den. Fotograferar man landskap och makro är den dock suverän, med tanke på att man kan ta hjälp av rutnät för att få horisonter raka, samt förstora 10 ggr för millimeterprecision vid användning av mycket korta skärpedjup.