VägSystem 3000
Min tanke har varit väldigt länge att bygga ett modulärt vägystem till Trainz, så man kan få vägarna lite mer som man vill.
Så detta har jag påbörjat nu, därav mina klagor i en annan tråd här.
Detta system kommer bara finnas tillgänligt för Trainz Classics och högre (dvs ej TRS 2006 och neråt) Detta bara för detta system använder sig av inställningar som inte finns i desas versioner.
Min tanke med systemet:
Allt ska bara uppbyggt av körfält, dvs man ska kunna få enkelriktade vägar med hur många körfält som man nu än vill ha. Så över körfälten ska man kunna placera ut en annan väg där inga bilar kör, dvs som en vägtexur (se bild 1 nedan). Så körfälten kommer ligga under en annan textur vilket möjligör att man kan ha olika hastigheter på de olika körfälten.
Om systemet:
- Körfälten ska finnas i hastigheterna 20 tom 120 (varje 10 steg däremellan).
- Vägren/olika sidokanter/trottoar/diken ska gå att sätta fast, så man kan göra oändligt många varianter
- Tillbehör/Egna system
- Räcken
- Broar
- Tunlar
- Korsningar
- Skyltar/Annat trafiknära
- Hjälpverktyg för utsättning
- Integration med spår (spårvagn)
- Dokumentation för att skapa egna varianter av vägar
- Ev scriptning av korsningar/avfarter (så att vissa bilar åker fram och vissa svänger)
Hur det går:
Körfälten:
Alla hastigheter är gjorda mellan 20-120 (diffar lite då man anger hastigheten i m/s), ev ska 3dfilen/texuren ändras på dessa.
Finns ett verktyg för att skapa en väg med en fil i varje riktning
Problem så här långt:
Dels de som löst sig nu med hur man konfiguerade väg i trainz
Men nu så blir de lite bakvänt när man lägger ut vägen (man lägger ut den mot färdrikningen, inte med.. Ska kolla om detta går att lösa
Nu lite bilder på hur det går.
Bild1, visar att man lägger en vägtextur ovanför körfälten
Bild2-3 Visar bara att bilarna rör sig i olika hastigheter (hastigheter från vänster, 120,20 samt 70)