Lennart, har sparat ned din godsvagnsboggie och provat ta in den i 3D Canvas.
Blev lätt förbryllad först då jag inget såg, visade sig att den är 6cm bred, 2cm hög och 3cm lång!
Blivit något konstigt med skalan på modellen så den är pytteliten?
Har du byggt med modelljärnvägsmått (0 skalan)?
Uppskalning och återknytning till texturfilen så ser det bra ut.
Nåväl en hjulaxel med upphängning behöver ingen animation i vare sig RS/RW eller MSTS.
Man namnger hjulsätt och boggier enligt en standard och då fixar simulatorn själv animeringen.
På X7/UB7X var det endast dörrar och strömavtagaren som jag behövde animera (visst ja vindrutetorkare också).
Om även hjulen behöver animeras i Trainz så finns det ändå inget att flytta över från en MSTS/RS/RW modell.
Det största animeringsproblemet som jag ser framför mig är en slidstyrning.
"Bones" för animering finns även i 3D Canvas fast jag har aldrig använt det.
Förstår principen men jag har ändå valt att göra animeringarna i frames och med vanliga vridningar och förflyttningar.
Något format för att flytta animeringar mellan olika 3D verktyg känner jag tyvärr inte till.
Själva modellen tror jag dock att 3DS är det bästa formatet från de erfarenheter jag har.
/æ
|