Här är mina försök att öppna dina DEM-kartor:
1. Laddade ner Stockholms_Lan_TRS2004_version_2.4 och öppnar Content Managern i Trainz 2009 . Laddar in cdp-filen där.
2. Startade Trainz och Surveyorn och fick Error: Map is missing or damaged.
3. Kollade min Trainz 2009 - ser att jag har version 3.1 Build 41844. Trots att versionen är högre så läser den alltså inte kartorna.
4. Provade att öppna Content Manager igen och "Edit in Content Creator Plus". Programmet kan ändra build från 2.4 till 3.1 med en varningsflagga: "The tag 'description' in containers 'map' is empty".
5. Startar Trainz och kan se kartorna i "Minimap" men själva skärmen visar bara kompasspekaren på en svart skärm med stjärnor på himlen. Stänger programmet och ger upp för den här versionen. Provat att ändra i config-filen med samma resultat.
Nytt försök: Laddar ner "Stockholms_Lan.cpd" från Media Fire. Själva nedladdningsrutan kom aldrig upp. Internet söker att ladda ner sidan hela tiden och den gröna stapeln kommer halvvägs tills den ger upp. Vilket också jag gjorde.
Provar att ladda ner" Gavle_Soderhamn.cdp" och det fungerade fint. Öppnar Content Managern och laddar in filen och startar Trainz 2009. Får genast upp Error: Map is missing or damaged. Stänger programmet . Slutledning: Då cdp-filen är skapad för Trainz 2010 så fungerar den naturligtvis inte.
Men:
Startar min Trainz 2010 (som har build 43434) och dess Content Manager och laddar in cdp-filerna där. Eftersom du skapat banorna i samma Trainzversion och Build som jag har, så fungerar det superfint. Däremot inte de andra banorna som är gjorda i TRS 2009 version 2.4.
Kan passa på och säga att de banor jag själv skapat - Skanebana, Vastkustbanan, Goteborg-Lysekil och så vidare - är gjorda för Trainz 2009 Version 3.1 (Build 41844). Om någon har problem med dessa så är det för vi har olika versioner av Trainz.
Jag tror att det inte är så enkelt som att bara byta Build i Config-filen när man skapat kartorna i Trainz 2010 och vill ha dessa "nedkonverterade" till en lägre version. Ej heller att byta ut Build-versionen i en äldre Trainz och byta upp sig till en högre. Kan ha fel, men det har inte fungerat för mig i alla fall.
Hälsningar
Senast redigerad av benkegbg den 2010-09-21 klockan 22:20.
|