Visa ett inlägg
Gammal 2010-09-22, 10:40   #59
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Varför ska man som bidragstagare få det sämre? Du verkar, liksom alla andra ur högern, utgå från att samtliga bidragstagare är fuskare och inte VILL jobba. Det är en rätt vidrig människosyn tycker jag, att tro att alla vill illa...

Dessutom är varken sjukpenning eller a-kassa något bidrag, det är en ren försäkring som ser till att man vid händelse av arbetslöshet eller sjukdom fortfarande ska ha en hyfsad inkomst för att ha råd med sin lägenhet och även ha möjlighet till ett bra liv.

En otroligt cynisk människosyn, att tro att alla är onda till motsatsen bevisats och tycka att sjuka ska tvingas jobba... För det är trots allt det du röstat på om du röstat borgeligt, på en statsminister som inte har några som helst planer på att ändra sjukförsäkringsreformen....
Vidrig kan man inte kalla det. Däremot logisk. Om sjukpenningen/bidragen kunde jämföras med löner hade det ju inte varit lönt att jobba? Och om vi får det samhället kommer vi se många jobb lediga, eftersom ingen ansöker om dem. Raka motsatsen till dagens läge, där säkert 100 st söker på ett jobb.

Men givetvis måste fler jobb skapas, annars är det som att fortsätta utan att göra något åt eländet.

Jag tycker absolut inte att alla ska råka illa ut, snarare så att de som verkligen har det illa ska känna en trygghet av att de kommer få sjukpenning/bidrag och att de lättare kommer få igenom bidrag. De som är sjuka ska ha sjukpenning/bidrag men storleken på det ska inte vara i närheten av en arbetstagares inkomst. Som motivation måste alltså detta besvaras med att gott om jobb skall finnas arbetssökaren till finnes. Och jag påstår inte att sjuka ska kunna arbeta, men det finns så många som fuskar med att vara sjuk i dagens arbetsmarknadspolitiska läge, med all respekt. Jag tror annars det är många som vill ut och arbetspröva eller rent av ta ett riktigt jobb direkt. Men har man en allvarlig sjukdom, såsom cancer/MS/ALS eller annan liknande, har man ju väldigt giltiga skäl till att vara sjuk och inte kunna jobba. Har ju hört vissa fall där väldigt sjuka personer av Försäkringskassan fått besked att de måste gå ut och jobba, det är helt sjukt!

Återstår att se om han vill ändra på det, det kan ske ändringar i toppen av alliansregeringen.

Borgerligt har jag röstat, med det att de rödgröna vill höja ett flertal skatter såsom bensinskatten, vilket är helt obefogat! Man kan inte höja bensinpriset för att inget konkret alternativt drivmedel finns i landet än. Dessutom taskigt mot landsbygden, som inte har en god existerande kollektivtrafik. Skall vi minska på importerna av mat dessutom och vill ha mer närproducerat krävs åtgärder i form av sänkningar på drivmedel för företag och större bidrag till lantbruk.