Och nu något för er finsmakare så här på kvällskvisten.
Receptet? Ädelt trä i plankan, lite olja på det(inte olivolja bara) och inte för högt drag i pannan.

Nog skämtat, har kommer nu den sista vagnen för stunden, ABo3a, dvs en restauran
tvagn (not. stavningen)
Alla dessa vagnar hade fram till 1933 samlingslitterat ABo3a, därav att det är samma littera som Lans vagn, men fick sedan huvudlittera R. Denna vagn fick då littera Ro2a.
Denna vagn byggdes i 9 exemplar, 6 av dem 1918 och 3 stycken så sent som 1927 av ASJ i Linköping. De sista fick ett lite annorlunda utseende vad det gäller detaljer och det är framförallt dessa tre som jag har som förebild (dock så måste ju minst en få ett av de äldre vagnarnas litteran då jag har fyra texturer)
Inuti fanns det plats för 40 middagsgäster. Halva vagnen består av kök, disk/serveringsrum och ett förådsrum. I kökets golv fanns tre luckor till tre boxar som hängde ned mellan boggierna där man förvarade kylvaror som kyldes ned av fartvinden. (man var inte dum på den här tiden)
Som synes så är det mycket jobb kvar, mestadels inuti. Korgen är väldigt annorlunda jämfört med de tidigare vagnarna, precis som på BCo11a fick jag bygga om den nästan från grunden. Vagnen har också en lanternin, vilket är den lilla överbyggnaden på taket vars främsta uppgift är att agera vägg som man kan sätta fönster på så att man kan släppa in mer ljus i vagnen. Jämför den här lanterninen med den som jag visar på en bild på första sidan i den här tråden. Den här lanterninen är av samma utseende som de som satt på kontinentalvagnarna vid 1920-1940-talet, dvs de vagnar som gick Stockholm-Trälleborg (gammal stavning) och sedan med tågfärjan Trälleborg till Sassnitz i Tyskland och vidare ut på kontinenten. Dock så användes dessa vagnar bara i Sverige.
Notera även stegarna på gaveln på sidan om bälgen.