Hehe... tror att Hawk är lite realist...
Fast det är en väldigt rolig ide, om det kan komma i närheten av verkligheten så kommer det bli väldigt häftigt. Håller tummarna att det kan bli något!
Det är nog en punkt åtminstonde som man faktiskt får ge avkall på när jag kikar på hur spårplanerna ser ut.. Norr om Karlberg ligger ju en stor godsbangård, och den är på drygt 40 spår i bredd, plus huvudlinjens 5-6 spår brevid... Det är enligt min mening mer än vad MSTS klarar av, pga begränsningen av objekt per tile. Runt 20 spår i bredd är nog en slags gräns för vad som går att göra, om det ska vara riktigt signalsatt och byggnader o vegetation runt omkring. Annars blir det helt enkelt för mycket prylar på en tile..
Man kan utöka det där med lite varsam planering hur man lägger spåren i förhållande till hur tilesen ligger, eller egentligen fördela ut objekten på flera tiles om möjligt. Placera spåren så man får ett tiles-kryss mitt i bangården, t.ex.
Men, här anser jag att det är fullt acceptabelt att reducera bangården till ett rimligt antal spår, kanske runt 20.
Samma sak vid Hagalund, fast ännu värre.. Runt 50 spår räknade jag ihop, och där är det dessutom brett med spår ända från tunneln vid Solna station. Så, även här bör man kompromissa, tycker jag.
Med dagens datorer och de storleksbegränsningar som nuvarande MSTS har, så tycker jag inte att det är fel att "trimma" verkligheten lite så att det blir ett genomförbart projekt.. Huvudsaken är att det blir en bra "Storstockholmskänsla".
Jag menar, ställ ut en bukett med X2000 och Intercity på bangården i Hagalund, och se hur många fps som det blir av det om man har med alla spår... Och att ställa ut statiska objekt går ju inte det heller, eftersom tilesen förmodligen då redan är full...
Nu menar inte jag att vara pessimist o så, men tänkte bara att jag skulle belysa lite tankar att ha med i planeringen...
Och, som sagt... Hållar alla tillgängliga tummar för att det kan bli nått!
__________________________________________________ __
_____/Mats A