Citat:
Ursprungligen postat av KMW
De kommer att se mycket rundare ut och det utan att det kostar några polygoner.
Smoothing groups är mycket effektivt för att få en yta att se slät och rund ut.
Ska du få samma resultat bara genom att göra fler och mindre polygoner blir det vansinnigt många och ändå inte lika bra.
Lagt till en bild av de båda bränsletankarna med smoothing på den ena så ni kan se skillnaden.
/æ
|
Håller å ena sidan med om att Smoothing groups är effektiva och viktiga för helhetsintrycket. Dock ska man väl ha klart för sig att den gör ju inte genom magi ett kantigt objekt till ett runt i alla avseenden, förutsättningen är ju att den har egna polygoner till sitt förfogande för operationen. Detta innebär att t.ex. en tank som du visar på bilden ska man vara försiktig som tusan med polygoner i kapsylen, för där gör smoothing groups utmärkt nytta, medan tankens ytterhölje inte räddas på samma sätt vilket jag tycker ganska klart framgår av din bild. Kapsylen på tanken blir mjuk och fin, medan kantkonturerna är oförändrat kantiga. Finns ju inga absoluta sanningar, allt är balans mellan poly-budget och utseende och metod, men absolut något som man behöver jobba med i sin modell. Värt att tänka på också är att stora objekt som dessa är väldigt dominanta i helhetsintrycket och kan därmed förtjäna en förhållandevis givmildare polygonbudget. Detta är i alla fall mina funderingar, rätt eller fel...
Annars tycker jag din T44 är helt fantastiskt fin, snyggt jobbat!!