Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg
Hej!
Undrar hur stort kan det få bli i Trainz? Någon som vet? Ekankal kanske kan titta på hur stor hans bana är i CM? Min har blivit 794 Mb och då är den inte på långa vägar klar. Har endast HOG-färgad mark och håller på att måla om den med gräs och skog. Dessutom sätter jag ut STW stolpar och de blir säkert hundratusentals objekt. Så det ska bli intressant och se storleken när den är klar, om något år eller så.....
FORTSATT GOTT NYÅR allesammans
|
Frågan hur "stort" det kan bli i Trainz, är nog svår att ens gissa sej till ett svar på.
Dels är det så mycket som spelar in, t.ex datorkapacitet, hur rutten är byggd, och vad den innehåller mm.
Och sen vad man räknar som "stort" (lång/många mil, eller mängder med objekt).
Därför blir det kanske lite missvisande, när man tittar i CM hur stor en rutt är.
Mitt stora bygge, som består av drygt 800 baseboards f.n (kanske ännu fler, det var ett bra tag sen jag räknade sist), dom flesta fullproppade med detaljer, och använder sej av 3.936 OLIKA objekt (fast vissa objekt används i hundratal, t.o.m tusental, som t.ex kontaktledningsstolpar, "favorit"-gräs & träd, mm) är "bara" 73MB.
För det som ingår i en rutt (Map), är inget annat än en hel massa data, och en lista/innehållsförteckning med kuidnummren på dom saker/objekt man har använt till bygget (just data med kordinater, höjdskillnader och allt vad det nu är, är det väl hur mycket som helst av i "RadioMobil-rutterna", därav att dom blir "stor" i MB).
Det ingår alltså inga objekt i rutten som visas i CM (dom finns ju redan i själva spelet, antingen som inbyggda, eller att man har laddat ner dom från DLS, eller andra sidor, eller har gjort dom själv).
Skulle jag däremot räkna med alla objekt som jag har användt, som INTE finns inbyggda i spelet, då handlar det plötsligt om Gigabite, hur många vet jag inte, har aldrig försökt att räkna.
Så "stort" är väl egentligen två saker, dels datamängden om själva rutten, och sen mängden/antalet olika objekt man har använt sej av för att göra den körbar (räls, vägar, mm), och sen allt annat runtikring som man har "dekorerat" med (hus, träd, marktexturer, mm, mm).
----------------------------
Andreas: Ingen aning om när, blir väl när jag tycker att den är klar nog

.