Ämne: Hur gör du?
Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-11, 07:21   #9
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard STWs Luftledningspaket

Hej!
Tack Hobo för upplysningen ang Filipstad. Jag gör lite si och så när jag bygger. Just nu håller jag på att elektrifiera linjen mellan Kristinehamn och Filipstad. Det är kanske inte helt rätt då Filipstad inte har el, eller?
Så här gör jag när jag bygger upp en linje, med zig-zag i tråden:

1. Sätt ut ledningen först på det lättaste sättet, nämligen använd "Old 1t". Den har ledning och stolpar i ett drag. Finns under Spline. Bry dig inte om att finjustera dragningen. Vi är bara ute efter stolparnas placering.
2. Sätt ut en STW Linjestolpe där "Old 1t" satte ut sina stolpar. Radera därefter "Old 1t"-trådarna.
3. Markera en stolpe och konfigurera den. Alltså klicka på "?"-tecknet och ändra det du vill ändra. Vi antar att vi sätter ut en utliggare som är "Ytter1". Här fick vi 6 1 12 0 0 0 0 0 0 0 0 1 5 2 1268. Fyll i motsvarande siffror i namnraden. Spara.
4. Klicka på stolpen igen. Klicka på "Snabbknappen" och spara.
Nu har vi en färdig stolpe. Den skall vi använda på varannan stolpe så vi får en zig-zag på tråden. Att numrera stolparna är inte viktigt. Bara ger en realistisk känsla. Dessutom kan det fungera som ett navigationsinstrument, så man vet var man är.

Nu skall vi använda den stolpen till kommande stolpar. Eftersom vi vill ha en zig-zag så kommer således varannan stolpe ha samma konfiguration. Alltså
1. Klicka på stolpen du just skapade. Markera namnraden och kopiera den. Stäng.
2. Hoppa över till näst nästa stolpe (alltså varannan stolpe var det) och klicka på "?"-tecknet.
3. Klistra in kombinationen i namnraden och spara. På fråga om namnet redan finns svara OK.
4. Klicka på stolpen igen och klicka på "Snabbknappen". Vips, så har du fått en kopia av stolpen.

Om du använder nummersystem så radera de sista siffrorna och ändra till nästa nummer innan du sparar. I vårt fall blir det 1270. Varannan stolpe får här jämna nummer.
Så upprepar du alltsamman stolpe för stolpe, varannan ....

Nästa steg: Gör om proceduren på stolpe nr 2 i början som här får en "Inner 1"-utliggare. Om du fortsätter enligt ovan med att kopiera konfigurationen från den stolpen och applicerar den på de övriga stolparna så får du en zig-zag på tråden.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Stolpe1268.jpg (154.1 KB, 88 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat