Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-20, 21:21   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Pierres välmenande råd är mycket mer omständligt än vad du behöver ta till eftersom jag skickade med originalfilen för texturen (tga-filen).
Du behöver inte ta ut den baklänges från TgPcDx-filen och hålla på.
Du behöver inte ens använda min fil om du inte vill, eftersom du ska
göra en ny textur är det bara att göra en helt ny bild i lämplig storlek.

Enda kravet för att den ska passa med min modell är att du konverterar den
till tree.ace t.ex. med hjälp av RWAceTool som jag tycker är väldigt enkel.
Rätt namn och en storlek 256x256 eller 512x512 eller 1024x1024 (fast jag avråder).
Formatet på filen använder jag TGA eftersom det är ett gammalt etablerat format för filer med transparens.
BMP eller JPG fungerar inte då de inte stöder transparens.
Möjligt att det fungerar med GIF eller PNG också, fast GIF har begränsat antal färger.
Du kan göra allt i en PSD fil med olika lager osv. och när du är nöjd sparar du en kopia som TGA.
Enklare att jobba vidare i PSD filen som du då har kvar.

Photoshop går alldeles utmärkt att använda, som att jämföra en Rolls Royce med en gammal Trabant.
Att jag inte nämnde Photoshop beror precis som med Rollsen på priset.
Andra billigare alternativ är Gimp, PaintShop eller Paint.net m.fl.
Med Photoshop har du tillgång till en massa filter och olika verktyg som gör det mycket lättare när man lärt sig dom.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat