Har märkt att det här med kurvor (och även växlar) är någonting som många har svårt att få till riktigt bra i Trainz.
Har laddat ner ett antal mycket fina banor, vad det gäller landskap osv.
Tyvärr faller dom platt till backen när man börjar kör på dessa.
Det rycker å knycker så in i h*lvete, att man skulle behövt störtkruka å njurbälte mm, om det hade varit på riktigt

.
Sen jag byggde min första "riktiga" bana i Trainz, "Hedöbanan" (finns i downloads, men den är oxå katastrofalt ryckig på sina ställen, med "90 graders"-kurvor mm, får väl skylla det på att man var nybörjare

), så har jag helt lagt om byggtekniken för att få spåren, dels komfortabla att köra på, dels att det ska se realistiskt ut.
Tyvärr kan jag inte beskriva det bättre, än att jag tror att man måste ha både blick, och lite känsla för just kurvor, när man bygger, + att man måste provköra (helst i den högsta sth som man ska ha på den aktuella sträckan) allt eftersom man byggt en bit, för det är inte lätt alla gånger att se vart "knycken" kommer.
Det bästa hjälpmedlet är i.a.f, som leoj tipsar på, att använda verktyget "Straight track", eller spårbitar typ "Fixed track", eller liknande före ALLA kurvor, även om det bara är 0,5m, eller något sådant, annars är det i princip omöjligt att få till det.