Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-31, 10:09   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Följande kan tilläggas från Elloks boken:
Varje hjul hade ett bromsblock.
Ytteraxlarna hade bromsblocket verkandes från yttersidan och inneraxlarna från innersidan. Var tydligen mindre lyckats som lösning.

Utväxlingen var 29:111. Motorn hette SJ 1303 hos ASEA.
Blindaxeln placerades 110 mm högre än drivaxlarna pga diametern på drivhjulen.

Om jag har fattat det rätt från en annan bok om malmbanan så var Od loken lite vaggiga just pga den där "St. Gotthards" tjocka koppelstången - det blev ganska stora krafter som rörde sig upp och ner och när loken gick länge mellan servicen så kunde de bli ganska hoppiga att vara i pga detta.
Det kan jag tänka mig, av motvikternas storlek att döma måste dessa koppelstänger ha vägt något ton? Måste varit hopplöst att balansera ut horisontella och vertikala krafter!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat